In het Rotterdamse havengebied wordt samengewerkt aan de oplossing voor drie urgente concrete issues op het gebied van de fysieke leefomgeving. Rijk en regio hebben afspraken gemaakt en gezamenlijk de krachten gebundeld voor het oplossen van de grote uitdagingen die in het plan van aanpak «Transitie Rotterdamse haven» zijn beschreven. Het gaat om het gebruik van nieuwe grond- en brandstoffen en technieken, als gevolg van de energietransitie, in relatie tot externe veiligheid en de benodigde fysieke ruimte en ook in relatie tot het achterland van de haven. Daarnaast gaat het om het realiseren van voldoende stikstofdepositieruimte voor de ontwikkeling van de haven, met behoud van een robuuste natuur in de omgeving, alsook het verkennen van een nieuwe balans in het benutten van de geluidruimte van de haven, de realisatie van de woningbouwopgave en een goede leefomgevingskwaliteit in de omgeving.
De opgaven
Het doel voor dit NOVEX-gebied is het versnellen en integreren van uiteenlopende initiatieven om de genoemde transities en behoud van het economisch belang van het Rotterdams havencomplex te realiseren. De (herijkte) Havenvisie 2030 (2019) van gemeente Rotterdam bevat daartoe een groot aantal handvatten. Belangrijke programma’s daarbij zijn onder andere het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, de Woondeal Zuidelijke Randstad en het Bereikbaarheidsprogramma Rotterdam - Den Haag.
Het gebied heeft drie inhoudelijke, fysieke ontwikkelingen als focus, die onderling ook met elkaar samenhangen:
1. De energietransitie van het haven- en industriegebied in samenwerking met de regio;
2. De milieugebruiksruimte van de haven in relatie tot woningbouwopgaven in de regio;
3. De bereikbaarheid voor goederen en personen in de haven en richting het achterland.
Meerwaarde van de status van NOVEX-gebied
• De gebiedsgerichte afstemming van initiatieven en ontwikkelingen;
• Versnelling van de benodigde besluitvorming, gericht op bijvoorbeeld de energietransitie van het haven- en industriegebied in relatie tot de directe omgeving;
• De mogelijkheid tot koppeling van financieringsbronnen c.q. extra financiële inzet.
Uitwerking
Opstellen van een plan van aanpak om prioriteiten te bepalen en mogelijkheden van organisatie van de inzet van regio en Rijk te onderzoeken.
Verantwoordelijke departementen en betrokkenen
Minister van Infrastructuur en Waterstaat: Mark Harbers. Betrokken zijn andere departementen, Port of Rotterdam, gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, bedrijfsleven (vertegenwoordigd door Deltalinqs) en randgemeenten.