Het North Sea Port District is een Vlaams-Nederlandse economische groeiregio in het hart van de EU met een sterke zeehaven, een belangrijk industrieel cluster en een grootstedelijk en hoogopgeleid achterland met unieke natuur. Grote grensoverschrijdende opgaven in energietransitie, circulaire economie, mobiliteit, logistiek & transport en leefbaarheid vragen verdergaande duurzame eenwording.
We zetten in op vijf gebiedsdoelen (deze zijn in lijn met de gebiedsdoelen van de werkagenda North sea port District): huisvesting, arbeidsmarkt en opleidingen. De opgave is het district ontwikkelen tot één complementair grens- en Westerschelde overschrijdend woon-leer-werkgebied zodat de diverse deelgebieden elkaar versterken wat betreft kwaliteitsvolle woon- en leefkwaliteit, onderwijs, kennisontwikkeling en arbeidsmarkt. (I): Aantrekkelijk leeflandschap: natuur, zoetwater, landschap, recreatie en erfgoed klimaatadaptief versterken als basis voor een goede woon- en leefomgeving van inwoners en werknemers, en als tegenhanger voor intensievere benutting van havengebied.
Grensoverschrijdend sturen op een zoetwaterstrategie (tbv ecologisch-landschappelijke én de economische belangen). (II): Duurzame energie en circulairteit: sterke positie (wind, waterstof, samenwerking etc.) uitbouwen door onder andere een passende en tijdige hoofdinfrastructuur. (III): Corridors, verbindingen en toegankelijkheid: ligging aan internationale goederencorridors en de groeisprong in de bereikbaarheid via water benutten en uitbouwen, onder- en bovengronds. Versterken personenmobiliteit voor betere integratie wonen-werken en (IV): Versterken governance: organiseren governance zodat Nederlandse en Vlaamse vakdepartementen langjarig participeren in de gebiedsgerichte aanpak van North Sea Port District.
Link naar Plan van Aanpak
De opgaven
In het North Sea Port District komen opgaven samen, zoals de verduurzaming van de industrie, ruimte voor duurzame energie-opwek, de aanlanding van wind op zee en het slim benutten van restwarmte (afkomstig van industrie). De benodigde energie-hoofdinfrastructuur van de haven naar land en het buisleidingennetwerk voor reststromen zijn noodzakelijke voorwaarden. Verbetering van de spoorverbinding Gent-Terneuzen is nodig. Het havenbedrijf en de bedrijven in het havengebied werken al ‘grensontkennend’, alleen worden zij bij de uitvoering nog vaak met de verschillen als gevolg van die landgrens geconfronteerd (bijvoorbeeld belastingen, sociale zekerheid, infrastructuurvergunningen en transport van afval). Het is nodig om de bestuurlijke armslag op nationaal niveau te versterken om een samenhangend ontwikkelingsperspectief mogelijk te maken van Zeeuws-Vlaanderen en Vlaanderen.
Meerwaarde van de status als NOVEX-gebied
De meerwaarde van de status van NOVEX-gebied is, dat er momentum is om in te zetten op een samenhangende grensoverschrijdende samenwerking. Een samenwerking die de realisatiekracht ten goede komt en een bijdrage kan leveren aan het versterken van de nationale economie en de brede welvaart van Zeeland. De uitdaging is om (met name) aan rijkszijde te verbreden en beter af te stemmen en er echt een gezamenlijke langetermijnvisie van te maken.
Uitwerking
Opstellen van een plan van aanpak om prioriteiten te bepalen en mogelijkheden van organisatie van de inzet van regio en Rijk te onderzoeken.
Verantwoordelijke departementen en betrokkenen
Minister voor Klimaat en Energie: Rob Jetten. Betrokken zijn de andere departementen, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en de gemeenten.