Wat vindt u van deze stelling?
Velden met een * zijn verplicht.
De stelling is wat ongenuanceerd, ander reisgedrag ontstaat door (als stad) een breed pakket maatregelen jarenlang in te zetten op verschuiving van auto naar lopen, fietsen en OV. Wat in steden op zijn minst nodig is (en op veel andere plekken ook mogelijk), is lager autobezit-per-inwoner. Zodat stedelijke verdichting en groei inwonertal niet automatisch ook meer rijdende en geparkeerde auto's oplevert. Inmiddels is er steeds meer aanbod van deelauto's door verschillende aanbieders wat voor veel huishoudens een prima alternatief is voor eigen (2e) autobezit. Door verschuiving van autobezit naar autodelen kan ruimte worden vrijgespeeld voor groen, fietsen, lopen, spelen etc
Beste M. Das, in de NOVI is een verstedelijkingsstrategie opgenomen. Verdichting met aandacht voor kwaliteit van het stedelijk gebied geeft inderdaad kansen voor het OV, lopen, fietsen.
De NOVI ontkent de nabije toekomst van verkeer- Dat wordt elektrisch, dus schoon- Daarna, of tegelijk, gaan auto's ook slimmer worden, richting autonoom rijdenEerste stappen zijn dat ze veilig in pelotons kunnen rijden, valk achter elkaar, waarbij ze door onderlinge communicatie coördineren dat ze remmen en gas geven, tegelijk met de hele rij auto'sZo passen er veel meer auto's op de weg, en is bereikbaarheid geen probleem meer.Deze slimme auto's, ook bekend als ADAS, geeft een factor 7 meer mobiliteit dan meer dom asfaltADAS, Advanced Driver Assistance System. Een set technieken die zic ontwikkelt en uitbreid, en stap voor stap, steeds meer in nieuwe auto's komt.Maar omdat dat heel langzaam gaat, autos hebben een levensduur van gemiddeld 17 jaar, is het zeer nuttig om een inbouw ADAS te ontwikkelen , die aan gebruikers van bestaande auto's wordt aangeboden.Natuurlijk is de NOVI gemaakt door de asfalt aannemers belangen, die willen verdienen aan nieuwe asfalt infrastructuur, Dus de boven beschreven technieken voor schoon en veilig in pelotons rijden, die gaan we in dit land negeren, zoals we al 30 jaar negeren hoe huizen energieneutraal gebouwd kunnen worden. (Kristinsson Schiedam 1984, http://www.kristinssonarchitecten.nl/projecten/projecten.php?framehoogte=&insertframe=&insertfram=&projectgroep=woningbouw---innovaties---&projectnaam=Minimum%20Energie-woningen )De goede stelling is dat Nederland alleen bereikbaar blijft met slim gemaakte autos, waar die slimheid naderhand wordt ingebouwd. Met een inbouw ADASDoordat Nederland die techniek zelf ontwikkeld, en in bestaande auto's inbouwt, door gebruikers er een flinke korting op te geven, betaald uit de vermeden wegverbredingen.
Het startpunt voor deze stelling is verkeerd. Ja er zijn teveel auto's en ja de luchtkwaliteit is nu al zwaar beneden de norm en leidt tot gezondheidsschade. Er zijn wel maatregelen mogelijk, maar we moeten in een bredere context kijken:1. Mensen moeten dichter bij hun werk kunnen wonen. Dat is nu lastig. Verhuizen is duur, er is ene fors tekort aan woningen en in huishoudens met meer mensen die werken, wordt het nog veel lastiger te regelen.2. Het openbaar vervoer is vooralsnog geen zinvol alternatief. Dit kan nu 10% van de vervoersbehoefte aan en zit al tot aan de nek vol.3. Wat wel zou helpen is het particulier autobezit ontmoedigen en vervangen door ene systeem met deelauto's. Dit is nu kleinschalig, maar stel dat in elke straat in Nederland altijd voldoende deelauto's beschikbaar zijn in soorten en maken. Dan heb je geen eigen auto nodig. Dit levert enorme winst op in de ruimte die gebruikt wordt voor parkeerplaatsen. Het draagt bij aan een meer circulaire economie, genereert een nieuw type bedrijvigheid.4. Wat ook helpt is om te denken in multifunctionele hubs.Zo'n hub heeft werkplekken, kinderopvang, basisscholen, supermarkt, deelauto's, fietsenstalling, fietsenmaker, gezondheidszorg dicht bij elkaar. Voor een deel van de werkenden kan dit ene goede oplossing zijn en scheelt dit in reiskilometers. Het maakt ook de combinatie van huishouden en werken makkelijker.Mogelijkheden genoeg, mits we er met een brede visie naar willen kijken.
Het gaat niet om de bereikbaarheid van Nederland, maar de communicatie tussen wonen en diensten en tussen wonen en werken. De formulering van de stelling moet dus worden aangepast. Met de ontwikkeling van TEAM vergaderen kan blijkbaar een gedeelte van de werktijd thuis worden gerealiseerd. Dat systeem moet worden uitgebreid en verbeterd door een safe-TEAM vergadersysteem te ontwikkelen in elk dorp. Iets waarop niet door buitenstaanders ingebroken kan worden. In elk dorp zou een kantoor opgericht kunnen worden dat deze digitale groepsvergadering coordineert. Afspraken maken/boeken/opvolgen, waarbij niet alle personen samen in een scherm worden gepropt, maar rondom de tafel verschillende schermen staan waarop de vergader leden worden weergegeven. Zoals in een echte vergaderzaal. Dat is een investering die een persoon die thuiswerkt niet kan maken , en ook de ruimte niet heeft. De dorpsbewoner kan op vaste afspraak naar dat lokale kantoortje gaan en zo met collega's van het hoofdbedrijf vergaderen. Daarmee voorkom je een flink stuk forensen, en maak je het mogelijk dat een aantal personen niet meer persee vlak bij hun werk hoeven te wonen. Als het er om gaat om minder auto's te hebben ben ik het daar ook mee eens. het gros van de auto's staat de hele dag stil. Een dicht netwerk van autodelen kan hier verandering in brengen en het aantal parkeerplaatsen verminderen. Dan moet er wel een uitwisselingmogelijk zijn tussen de verschillende aanbieders van auto delen, zodat die desgewenst elk auto kunnen pakken.
Het gaat niet om de bereikbaarheid van Nederland, maar de communicatie tussen wonen en diensten en tussen wonen en werken. De formulering van de stelling moet dus worden aangepast.
Met de ontwikkeling van TEAM vergaderen kan blijkbaar een gedeelte van de werktijd thuis worden gerealiseerd. Dat systeem moet worden uitgebreid en verbeterd door een safe-TEAM vergadersysteem te ontwikkelen in elk dorp. Iets waarop niet door buitenstaanders ingebroken kan worden. In elk dorp zou een kantoor opgericht kunnen worden dat deze digitale groepsvergadering coordineert. Afspraken maken/boeken/opvolgen, waarbij niet alle personen samen in een scherm worden gepropt, maar rondom de tafel verschillende schermen staan waarop de vergader leden worden weergegeven. Zoals in een echte vergaderzaal.
Dat is een investering die een persoon die thuiswerkt niet kan maken , en ook de ruimte niet heeft. De dorpsbewoner kan op vaste afspraak naar dat lokale kantoortje gaan en zo met collega's van het hoofdbedrijf vergaderen. Daarmee voorkom je een flink stuk forensen, en maak je het mogelijk dat een aantal personen niet meer persee vlak bij hun werk hoeven te wonen.
Als het er om gaat om minder auto's te hebben ben ik het daar ook mee eens. het gros van de auto's staat de hele dag stil. Een dicht netwerk van autodelen kan hier verandering in brengen en het aantal parkeerplaatsen verminderen. Dan moet er wel een uitwisselingmogelijk zijn tussen de verschillende aanbieders van auto delen, zodat die desgewenst elk auto kunnen pakken.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.