Een van de bouwstenen is ruimtelijk onderzoek. Programma MooiNL presenteert nu de eerste twee delen: Clustering & Gebiedstypologie en Inrichtingsconcepten. Volgende stap: een handreiking voor de provincies.
Al geruime tijd vindt er een snelle groei van grootschalige bedrijfscomplexen plaats. In de afgelopen jaren is de beschikbare ruimte snel teruggelopen door de grote vraag naar distributiecentra en grootschalige bedrijfsgebouwen in het algemeen, terwijl de impact op de leefomgeving behoorlijk groot is. Onmiskenbaar is echter ook dat deze complexen een maatschappelijk en economisch belang dienen.
De opgave is om voldoende, geschikte ruimte met kwaliteit voor nieuwe bedrijventerreinen te reserveren en tegelijk zorgvuldig om te gaan met de bestaande terreinen. Hierbij gaat het om bedrijfsvestigingen met een omvang van meer dan 5 hectare. Het betreft niet alleen grootschalige distributiecentra, maar bijvoorbeeld ook nieuwe vestigingen van grootschalige (circulaire) productiebedrijven, bouw- en maakindustrie, datacenters met een omvang van 5 tot 10 hectare en fabrieken voor hernieuwbare energieproductie.
Maximale ruimtelijke kwaliteit
De provincies reserveren ruimte voor bedrijven die bij hun passen en meerwaarde hebben, bestaande bedrijventerreinen beter benutten en clusteren waar dat mogelijk is. Bij alle ontwikkeling en herontwikkeling van bedrijventerreinen streven we ernaar maximale ruimtelijke kwaliteit te realiseren.
Om de provincies hierin te ondersteunen heeft het ministerie van BZK twee onderzoeken laten uitvoeren door de Vereniging Deltametropool en BURA Urbanism. De Vereniging Deltametropool heeft ruimtelijk onderzoek gedaan naar Clustering & Gebiedstypologie: wat betekent differentiatie van grootschalige bedrijvigheid voor verschillende gebiedstypen, hoe wegen omgevingsfactoren het zoeken naar locaties, en wat betekent dan voor kansrijke locaties voor uitbreiding of nieuwe clusters. BURA Urbanism heeft ontwerpend onderzoek gedaan naar Inrichtingsconcepten: ruimtelijke inrichtingsconcepten die overheid en marktpartijen kunnen inspireren om meer kwaliteit uit elke vierkante meter te halen.
De komende maanden worden de inrichtingsconcepten verder uitgewerkt in een handreiking zodat deze handelingsperspectief bieden op gebiedsniveau.
Grip op grootschalige bedrijfsvestigingen - Ruimtelijk onderzoek
Eerste deel — Clustering & Gebiedstypologie
Tweede deel — Inrichtingsconcepten