Na de presentatie van de ontwerp-NOVI op 20 juni 2019 blijft het stil in de landelijke media maar in de loop van de zomer van 2019 laten verschillende sectoren van zich horen. Dat de Rijksoverheid voorzichtig het voortouw neemt in de aanpak van grootschalige ruimtelijke vraagstukken wordt verwelkomd. Lof is er onder meer voor de thematische breedte en beoogde integraliteit. Er worden wel vraagtekens geplaatst bij de nadere uitwerking en praktische gevolgen van de langetermijnvisie. Is de NOVI niet te vrijblijvend? In hoeverre gaan prioriteiten samen met investeringen? Hoe verhoudt het Rijk zich tot regionaal te maken keuzen? En waarom ontbreekt een visie op luchtvaart en op milieubeleid? Krijgt de toekomst van het landelijk gebied niet te weinig aandacht? Heeft de NOVI het belang van een goede grondstoffenvoorziening wel in het vizier?
De vele reacties en discussies maken duidelijk dat aanscherping van het ontwerp gewenst is. Tegelijkertijd illustreren de stikstofcrisis, de PFAS-problematiek en opeenvolgende demonstraties op het Haagse Malieveld een grote behoefte aan een centrale visie op ruimtegebruik. Het Rijk mag best wat sterker sturen, vindt onder meer de Tweede Kamer. Daarbij blijkt uit de vorming van de publiek-private NOVI-Alliantie dat verschillende maatschappelijke partijen beseffen dat ze zelf ook handen en voeten moeten geven aan de NOVI.
Wie lieten van zich horen? Wat hebben ze over de ontwerp-NOVI gezegd? En welke conclusies kunnen worden getrokken uit een half jaar publiek debat? U leest het in het uitgebreide artikel Ruimte voor samenspraak.