Om een eerste stap te maken in het bepalen van de richting zijn de vier strategische opgaven vertaald naar prioriteiten voor de NOVI. In dit bericht vindt u een nadere toelichting van de Voortgangsbrief.
Scherpe keuzes zijn noodzakelijk
De situatie is urgent. We zien veel op Nederland afkomen. Er zijn zoveel wensen in de fysieke ontwikkeling van ons land, dat ons land verre van groot genoeg is om voor alles plek te kunnen maken. We kunnen nooit overal en tegelijkertijd alle belangen 100 procent bedienen. Soms kunnen we combinaties maken, maar ook dat kan lang niet altijd en overal: keuzes zijn noodzakelijk. De druk op de leefomgeving vraagt voortdurend om afweging van verschillende belangen die, vooral rond urgente en grote opgaven, kunnen botsen. We moeten scherpe keuzes maken op onderwerpen waar de opgaven en belangen dermate in elkaar grijpen, dat we over de sectoren heen moeten werken om onze gestelde doelen te kunnen halen. Ook waar deze doelen alleen sectoraal geformuleerd zijn.
Strategische opgaven zijn vertaald naar prioriteiten
Op de vier inhoudelijke strategische opgaven wordt in de startnota nog geen richting gekozen. Om een eerste stap te maken in het bepalen van de richting zijn, op basis van urgentie en het regeerakkoord, deze in de volgende prioriteiten voor de NOVI vertaald:
- Duurzaam economisch groeipotentieel voor Nederland
- Ruimte voor de klimaat- en energietransitie
- Sterke, leefbare en klimaatbestendige steden en regio’s met voldoende ruimte om te wonen, werken en bewegen
- Toekomstbestendige ontwikkeling van het landelijk gebied
Confrontatie tussen belangen niet uit de weg gaan
Deze vier prioriteiten kunnen alleen in samenhang verder worden gebracht, met aandacht voor thema’s die hier dwars doorheen lopen. Denk aan omgevingskwaliteit, gezondheid, cultuurhistorie, klimaatadaptatie, water, bodem, (nationale) veiligheid en milieukwaliteit. Daarbij moeten we de confrontatie tussen verschillende (deel)belangen niet uit de weg gaan, maar deze juist opzoeken. Op verschillende punten schuren de belangen namelijk. Dit biedt naast spanning ook kansen. Dat onderkennen en zichtbaar maken moet uiteindelijk helpen betere keuzes te maken (synergie, maar ook uitruil). De NOVI vormt een centrale tafel waar genoemde spanningsvelden en opgaven aan de orde komen en verder worden gebracht.
Perspectiefgebieden; waar meerdere prioriteiten samenkomen
Bepaalde gebieden kunnen exemplarisch zijn voor hoe er in lijn met de NOVI geopereerd moet worden. Dit zijn plekken in Nederland waar meerdere van de prioriteiten samenkomen, waarbij een integrale en gezamenlijke aanpak tot betere resultaten kan leiden en waar meerdere overheden en maatschappelijke partijen urgentie voelen om tot keuzes te komen. Deze gebieden worden door het kabinet aangeduid als perspectiefgebieden (als onderdeel van de omgevingsagenda’s). De bedoeling is met de regionale partners in deze gebieden tot een gezamenlijk toekomstperspectief te komen, met oplossingen voor klemmende vraagstukken in onze leefomgeving.
Proces NOVI
Het kabinet bepaalt mede in het licht van het regeerakkoord in de huidige fase stapsgewijs, en samen met de medeoverheden, de ambities waarmee aan de opgaven zal worden gewerkt. Deze keuzes worden uitgewerkt tot de ontwerp NOVI. Deze is eind 2018 gereed. Daaraan voorafgaand zal na de zomer een brief met de hoofdlijnen van de NOVI naar de Tweede Kamer worden gestuurd. De NOVI zal in 2019 worden vastgesteld.
Lees hier de Kamerbrief