Als één van de grootste haven- en industriecomplexen van Europa, voor een groot deel gericht op de overslag en verwerking van aardolie, moet het Rotterdams havencomplex invulling geven aan de energietransitie en steeds meer circulair produceren. Tegelijkertijd moet de Rotterdamse haven internationaal concurrerend blijven en werkgelegenheid in stand houden voor (direct en indirect) bijna 400.000 mensen. Daarbij heeft Rotterdam een grote woningbouwopgave en opgaven om de bereikbaarheid en de kwaliteit van de leefomgeving, in de stad en omgeving, te verbeteren.
De opgaven
Het doel voor dit voorlopige NOVI-gebied is het versnellen en integreren van uiteenlopende initiatieven om de genoemde transities en behoud van het economisch belang van het Rotterdams havencomplex te realiseren. De (herijkte) Havenvisie 2030 (2019) van gemeente Rotterdam bevat daartoe een groot aantal handvatten. Belangrijke programma’s daarbij zijn onder andere het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, de Woondeal Zuidelijke Randstad en het Bereikbaarheidsprogramma Rotterdam - Den Haag.
Het gebied heeft drie inhoudelijke, fysieke ontwikkelingen als focus, die onderling ook met elkaar samenhangen:
1. De energietransitie van het haven- en industriegebied in samenwerking met de regio;
2. De milieugebruiksruimte van de haven in relatie tot woningbouwopgaven in de regio;
3. De bereikbaarheid voor goederen en personen in de haven en richting het achterland.
Meerwaarde van de status van voorlopig NOVI-gebied
• De gebiedsgerichte afstemming van initiatieven en ontwikkelingen;
• Versnelling van de benodigde besluitvorming, gericht op bijvoorbeeld de energietransitie van het haven- en industriegebied in relatie tot de directe omgeving;
• De mogelijkheid tot koppeling van financieringsbronnen c.q. extra financiële inzet.
Uitwerking
Opstellen van een plan van aanpak om prioriteiten te bepalen en mogelijkheden van organisatie van de inzet van regio en Rijk te onderzoeken.
Verantwoordelijke departementen en betrokkenen
De ministeries van IenW en EZK zijn verantwoordelijk en betrokken zijn andere departementen, Port of Rotterdam, gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, bedrijfsleven (vertegenwoordigd door Deltalinqs) en randgemeenten.