Werken aan een nieuw gedragen perspectief op brede welvaart en aanpak waarin economie, ecologie en de kwaliteit van de leefomgeving weer met elkaar in balans zijn.
De opgaven
Dit vraagt om transitie van productieprocessen in de landbouw en verschuivingen tussen sectoren met behoud van werkgelegenheid. Tevens is de opgave veranderende ruimteclaims te accommoderen door de omslag naar circulaire en natuurinclusieve landbouw (bijvoorbeeld intensieve teelten), veranderingen in mobiliteit, opwek van duurzame energie en aanpassing aan klimaatverandering (droogte en wateroverlast).
Grote vervlochtenheid van de opgaven landbouw, natuur, economie en leefomgeving. De Peel is vanwege zijn omvang, de intensiteit en aard van de problematiek van essentieel nationaal belang voor de omslag naar kringlooplandbouw en een duurzame voedselvoorziening.
Meerwaarde van de status van voorlopig NOVI-gebied
De aanwijzing als voorlopig NOVI-gebied geeft brede erkenning en steun in de rug van de ingezette aanpakken van Rijk en regio. Via een brede verbindende aanpak kunnen deze worden versterkt vanuit een langjarig commitment gericht op ontwikkeling en bescherming van de leefomgeving van het gehele gebied.
Uitwerking
Opstellen van een plan van aanpak om prioriteiten te bepalen en mogelijkheden van organisatie van de inzet van regio en Rijk te onderzoeken.
Verantwoordelijke departementen en betrokkenen
De ministeries van LNV en IenW zijn verantwoordelijk en betrokken zijn de bestuurlijke en ambtelijke kopgroep De Peel met coördinerende vertegenwoordigers namens de vier regio’s: Noordoost-Brabant, Zuidoost- Brabant, Noord-Limburg, Midden-Limburg; twee waterschappen: Aa en Maas en Limburg; twee provincies: Noord-Brabant en Limburg; drie RES-regio’s: Noordoost Brabant, Metropoolregio Eindhoven, Noord- en Midden Limburg. Ook andere departementen participeren in lopende deelopgaven.